Üye olmak zorunda değilsiniz,Linkler Açıldıl

Etiketlenen üyelerin listesi

Gösterilen sonuçlar: 1 ile 1 ve 1
4. XV. Yüzyıldan XIX. Yüzyıl OrtalarınaKadar Osmanlı Edebiyatı A. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir) 4. Metin Sevdiğim cânım yolunda hâk ile yeksân olduğum Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum Ey benim aşkında bülbül gibi nâlân olduğum Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum Cümle yâran sana uşşâk
  1. #1

    • Co-Administrator
    • Offline

    Üyelik tarihi
    Jan 2009
    Nereden
    ForumFokurtu Toprakları
    Mesajlar
    8.496
    Blog Entries
    Bahsedilmiş
    2
    Takip edilen
    0

    Standart 10.SINIF EDEBİYAT 123-126.SAYFA CEVAPLARI(ŞARKI) ZAMBAK Yay.



    4. XV. Yüzyıldan XIX. Yüzyıl OrtalarınaKadar Osmanlı Edebiyatı


    A. Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler (Şiir)

    4. Metin

    Sevdiğim cânım yolunda hâk ile yeksân olduğum

    Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum

    Ey benim aşkında bülbül gibi nâlân olduğum

    Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum





    Cümle yâran sana uşşâk olduğun bilmez misin

    Cümlenin tâkatleri tâk olduğun bilmez misin

    Şimdi âlem sana müştâk olduğun bilmez misin

    Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum




    Gâhi Feyz-âbâda doğru azmedüp eyle safâ

    Âsaf-âbâda gelüp gâhî salın ey meh-likâ

    Gel hele gör sahn-ı Sa'dâbâda hiç olmaz behâ

    Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum




    Kaplatup gül penbe şâlı ferve-i semmûruna

    Ol siyeh zülfü döküp ol sine-i billuruna

    Itr-ı şâhiler sürüp ol gerden-i kâfuruna

    Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum

    Sen açıl gül gibi zâr ile hezâr olsun Nedîm

    Bend bend olsun hâm-ı zülfün şikâr olsun

    Nedîm Sen salın cânâ yolunda hâksâr olsun

    Nedîm Îyddir çık nâz ile seyrâna kurbân olduğum

    Nedîm

    Günümüz Türkçesiyle

    1.dörtlük: Sevdiğim, canım yolunda toprakla bir olduğum! Kurban olduğum, bayramdır, nazla gezmeye çık! Ey aşkı uğrunda bülbül gibi ağlayıp feryat ettiğim! Kurban olduğum, bayramdır, nazlı nazlı gezin, dolaş!

    2.dörtlük: Bütün dostların sana âşık olduğunu bilmez misin? Hepsinin artık tahammülleri kalmadığını bilmez misin? Şimdi herkesin seni özlediğini bilmez misin? Kurban olduğum, bayramdır, nazla gezmeye çık!

    3.dörtlük: Bazen Feyzâbâda doğru gidip eğlen, bazen de -ey ay yüzlü!- Âsafâbâda gelerek salın, yürü. Hele gel de Sâdâbâd meydanının paha biçilmez güzelliğini gör. Kurban olduğum, bayramdır, nazla gezmeye çık!

    4.dörtlük: Gül pembe şalı samur kürküne kaplatarak o siyah zülfü billur göğsüne dökerek ve o bembeyaz gerdanına ıtrışahiler sürerek gezmeye çık, -kurban olduğum!- bayramdır.

    5.dörtlük: Sen gül gibi açıl da Nedîm ağlayarak bülbül olsun. Zülfünün kıvrımları düğüm düğüm olsun da Nedîm onlara tutulsun, avlansın. Ey sevgili! Sen salın da Nedîm ayağının altına serilsin. Kurban olduğum, bayramdır, nazla gezinmeye çık!




    31. Etkinlik




    Şiirin yapısını belirleyerek aşağıya yazınız.

    a. Şiirin birim değerini ve sayısını aşağıya yazınız.

    b. Şiirin bütününde ve birimlerinde ne anlatıldığını kısaca yazınız. Birimler arasındaki ilişkiyi
    tartışınız. Sonuçları yazılı olarak ifade ediniz.

    c. Şiirden bir veya iki birim attığımızda şarkının anlamı değişiyor mu? Sözlü olarak ifade ediniz.

    d. Yapı özelliklerini belirlediğiniz şiire ne ad verildiğini şiirin başlık bölümüne yazınız.

    e. Şiirde dile getirilen duygunun anlatıldığı günümüz şiirlerinden hatırladıklarınızı okuyunuz.

    Birimlerde anlatılanlar
    Birim değeri: dörtlük birim sayısı: 5
    Şarkı
    Birimler arası ilişki
    Şairin sevdiğine duyduğu hisler dile getirilmiş. Birimler arasında tema olarak bir anlam bağı var; fakat anlam her dörtlükte tamamlanmıştır. Dörtlüklerin yerlerini değiştirsek veya bir dörtlüğü çıkarsak şiirin anlamında herhangi bir değişiklik olmuyor.
    Sevgiliye başkalarının bakışı anlatılmış
    Sevgilinin nerelerde eğlenmesi gerektiği anlatılmış Şiirin teması
    Sevgilinin sanıl gezmeye çıkması gerektiği anlatılmıştır. Mecaz-i aşk
    Sevgiliye karşı Nedim’in istekleri dile getirilmiş.




    32. Etkinlik

    Şarkının ahenk özelliklerini bularak aşağıdaki şablona yazınız.



    KAFİYE-REDİF
    ÖLÇÜ
    “olduğum”lar redif
    “ân”lar zengin kafiye


    “olduğun bilmez misin”ler redif
    “âk”lar zengin kafiye


    “â”lar tam kafiye


    “una”lar redif
    “ûr”lar zengin kafiye


    “olsun Nedim”ler redif
    “âr”lar zengin kafiye
    Aruz ölçüsü
    SES-SÖYLEYİŞ


    Aruz ölçüsüyle dörtlükler halinde söylenmiştir. Her kelime aruz kalıbına uygun seslerden seçilmiştir.

    33. Etkinlik

    a) Şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeleri belirleyiniz. Aşağıdaki şablona yazınız




    Kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler Kelimelerin gerçek anlamı Kelimelerin şiirdeki anlamı
    bülbül
    ay

    kuş
    gök cismi
    Güzel sesli aşık
    Sevgilinin yüzü


    b) Kendi anlamları dışında kullanılan kelimelerin şiiri nasıl etkilediğini belirtiniz.

    Şiir çok anlamlı bir metin türü olduğu için şiirde kendi anlamı dışında kullanılan kelimeler şiirin çok anlamlı olmasına yardımcı oluyor. Bu yüzden şiirlerde kelimelerin kendi anlamları dışında kullanılması şiirin çağrışım gücünü arttırmaktadır.

    34. Etkinlik

    İncelediğiniz şiirde divan şiirinde kullanılan ortak imgelerden hangileri vardır? Bu imgeler nasıl kullanılmıştır, yazınız.

    Şiirdeki imgeler
    İmgelerin nasıl kullanıldığı
    Bülbül gibi inleyip feryad etme
    Salınarak yürümek
    Gül gibi açılmak

    İmgeler şiirde şairin vermek istediği mesajı somutlaştırma yarar. Bu dörtlüklerdeki imgelerde bu amaca hizmet etmiştir.




    35. Etkinlik

    Şiirdeki edebî sanatları bularak aşağıya yazınız.

    Ey benim aşkında bülbül gibi nâlân olduğum

    Nida-teşbih

    Cümle yâran sana uşşâk olduğun bilmez misin

    İstifham

    Şimdi âlem sana müştâk olduğun bilmez misin

    Mübalağa

    Âsaf-âbâda gelüp gâhî salın ey meh-likâ

    Nida-teşbih

    Ol siyeh zülfü döküp ol sine-i billuruna

    Teşbih

    Sen açıl gül gibi zâr ile hezâr olsun Nedîm

    Teşbih

    ….

    36. Etkinlik

    a. Şiirde anlatılanların yaşanabilirliğini tartışınız. Sonuçları defterinize yazınız.

    Şiirde şairler kendi iç derinliklerinde duyguları dile getirmişlerdir. Bu duyguları yaşayanlar için dörtlüklerde söylenenlerin benzeri yaşanabilir; ama aynısının yaşanması mümkün değildir.

    b. Şiirde gözlem yapılmış mıdır? Sözlü olarak ifade ediniz.

    Gözlem yapılmıştır. Metindeki benzetmeler bu gözlemin sonucudur.




    37. Etkinlik

    Şiiri, birimleri oluşturan düşünceleri de göz önünde bulundurarak yorumlayınız. Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.

    Şiir bir aşığın sevgilisinden beklentilerini dile getirmektedir. Bu doğrultuda herkesin sevdiğini görmesini istiyor, herkesin dolaştığı seyir yerlerine sevdiğinin gelmesini istiyor. Şiir bu yönleriyle duygunun ve gözlemlerin birleştiği bir metin haline gelmiştir.

    38. Etkinlik

    Şarkının sizde uyandırdığı hisleri aşağıdaki metin kutusuna yazınız.

    Hissettiklerim

    39. Etkinlik (Okul dışı etkinlik)

    Nedim'in hayatı ve edebî kişiliği hakkında çıkarımlar yaparak eserle şair arasındaki ilişkiyi belirleyiniz. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.

    NEDİM

    · Merzifonlu Mehmet Efendi'nin oğlu olan Nedim (asıl adı Ahmet), 18. yüzyıl divan şairlerindendir.

    · 1681 yılında İstanbul'da doğmuştur.

    · Medrese eğitimine daha küçük yaşlarda başlamış, Arapça öğrenmiş, müderrislikve mahkeme naipliği yapmıştır.

    · Şiirlerini çok seven Nevşehirli Damat İbrahim Paşa'nın sayesinde Sultan III. Ahmet'in de bulunduğu toplantılara katılmış ve sultanın beğenisini celp etmiştir.

    · Ölümü hakkında ise çeşitli iddialar vardır ki bunlar arasından gerçeğe en yakın olanı Patrona Halil İsyanı sırasında bir evin damından düşerek öldüğüdür(1730).

    · Lâle Devri şairi olan Nedim, neşeli şarkılar ve gazeller kaleme almış, eserlerinde sık sık aşk, şarap ve zevk mefhumlarını işlemiştir.

    · Divan edebiyatındaki soyut sevgili ve mekânlar Nedim'in şiirlerinde somuta dönüşür.

    · Zevk, eğlence, içki şiirlerinin temelini oluşturmuştur.

    · Soğuk ve yapmacı anlatımdan kaçınmış, anlatmak istediklerini içten bir şekilde şiirlerine dökmüştür. Bunları da daha çok gazelleriyle anlatmıştır.

    · Büyük şair, divan şiirinin katı kurallarına herkes gibi uysa da, bazı yenilikler yapmaktan geri durmamıştır. Örneğin bazı eserlerinde aruz yerine hece ölçüsü kullanmıştır.

    · Nedim divan şiirinde çığır açmış büyük bir şairdir. Ne var ki onun değeri öldükten çok sonra anlaşılmıştır.

    · Şair ayrıca İstanbul aşkıyla da tanınır. Zaten İstanbul şivesi akımının da öncüsü Nedim'den başkası değildir.

    · Başlıca eseri Nedim Divanı'dır.







    40. Etkinlik

    Şarkıdan hareketle Nedim'in edebî ve fikrî yönüyle ilgili çıkarımlarınızı aşağıdaki kavram haritasına yazınız.

    · Divan edebiyatında İstanbul'u belki de en güzel betimleyen şair kendisidir.

    · Şiirlerini kıvrak ve yalın bir dille kaleme almış, aruz kalıplarına bağlı kalmamıştır.

    · Aynı zamanda divan edebiyatına şarkı türünü meşhur eden şâir Nedim'dir.

    · Nedim dinin bazı yasaklarına karşı çıkmış, bu da onu tasavvufî düşüncelerden uzaklaştırmıştır. Nitekim şair de eserlerinde kadın, içki gibi eğlence unsurlarını işlemiştir. Ona göre yaşamanın temel amacı dünya zevklerini tatmak, eğlenmekti.

    · Mahallileşme akımının öncüsüdür.
    Bu konu veya mesaj www.forumfokurtu.com sitesine aittir.
    Sitemize Destek İçin Lütfen Alexa Toolbar Yükleyiniz.






    >>Taklitler Asıllarını Yüceltir. <<

    Taklitlerimizden Sakınınız. Copyright © 2009 ForumFokurtu.CoM

 

 

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •